Saturday, April 5, 2014

Belajar dengan alam, belajar dengan orang kaya



Kekangan internet yang melanda di rumah,
sememangnya mengajar saya sesuatu .
Juga mengajar mereka yang pernah menghadapi perkara yang sama macam saya.

Well, dalam sehari hidup kita, mesti ada perkara yg Allah nak ajar.

menguji kesabaran,
menguji keprihatinan terhadap masa senggang

Apa yang saya boleh kata,
ia sebenarnya membuatkan saya menghargai masa yang ada.
Kerana keperluan saya yg memerlukan saya utk online pada waktu2 tertentu,
membuatkan saya menghargai setiap nilai rezeki yg Allah masih kurniakan terhadap saya.

Masih diberi rezeki untuk mengisi minyak kereta,
Masih diberi ruang dan peluang untuk online di tempat tempat public
Yang mana baru saya sedar, inilah peluang untuk melihat dan bermuamalat dengan masyarakat sebenar,
Untuk terus menimba pengalaman dan ilmu daripada alam dan sekeliling.
Hakikat seorang daie.

......................................................................................

Saya pernah melihat seorang ibu berwarga Cina yang membawa anak-anaknya belajar di KFC,
barangkali untuk mendapatkan suasana yang santai ketika belajar.

Saya memerhatikan, masyarakat yang tidak sabar menunggu traffic light
Masyarakat yang tidak faham dengan ketidakbiasaan individu yang mempunyai lesen P tertera pada cermin kereta, tentang jalan-jalan yang sibuk, jalan sehala.

Saya baru tau ada individu yang harus bekerja malam, maka pada siangnya dia tidur .
Terbalik dengan konsep tujuan Allah menciptakan siang dan malam

Saya belajar dengan orang kaya,
di mana, perasankah anda ?
Orang kaya membeli rumah yang sangat besar dengan deco yang tiptop, yang mana harganya juga tiptop.
Tapi mereka tetap membeli perabot yang mahal, baju yang mahal, makanan yang mahal.
Mereka tiada berkira kira untuk membeli segala yang mahal
*sila tolak tepi sekiranya tujuannya adalah untuk bermegah megahan*

Ini adalah konsep orang kaya yang normal.

Begitu juga kita , yang mana kita sering berkira untuk beribadah lebih, apabila badan sudah terlalu penat dan tidak larat.
Jadilah seperti orang kaya,
Sudahlah rumah mahal, barang yang nak dibeli juga mahal.
Sudahlah penat, maka tambahkanlah terus amal dan ibadah.
Kerana tenaga yang kita guna untuk terus beramal dan beribadah pada hari akan datang, datang dari siapa?

..........................................................................................

Rupanya, masa kita di dunia ini, Allah jadikan sempat saja untuk kita terus

beramal
belajar

Beramal bukan menuntut kita untuk mencari pengemis, dan menghulurkan wang.
Belajar bukan sahaja menuntut kita untuk berada di dalam kelas, megikuti pengajian yang sedang diajar.

Nyata, belajar dengan alam sangat menyeronokkan,
sangat menginsafkan.
membuatkan diri sedar hakikat hamba .



Bagaimana boleh kata,
" tak ada masa lah nak buat tu "

Kerana masa itu Allah yang tetapkan,
Keberkatan daripada masa juga, Allah yang beri,

Bagaimana boleh kata,
" tak ada masa lah nak buat tu "

.........................................................................................

Sungguh, masa itu mencukupi .
Kita lah yg menjadikannya tak cukup.

Janganlah berkira kira untuk menjadi abid yang konsisten dengan ibadahnya,
kerana keberkatan masa itu, anugerah Allah.

Janganlah berkira kira nak melakukan amalan sunat selain di masjid dan ketika ramai orang melakukannya,
kerana siapa kita nak berkira dengan zat yang telah mencipta kita ?
yang terus memberi kesenangan walaupun ketika kita lupa kepadaNya tatkala kita senang.

Jangan berkira.


A056
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.


Jom lumba !

Thank you Allah for this opportunity!


Monday, February 17, 2014

Remeh yang dapat pahala



Kelmarin, 
Saya ber-oolala dengan lesen L di bawah jagaan cikgu saya , yang juga merupakan pakcik saya.
Dan kami lalu sebelah lori pengangkut sampah. Terlihat pekerja asing tu sedang kutip sampah.

                             

Uncle: "Tengok tu Farah, berdiri atas satu palang aje dia." (Melihat keadaan pekerja yang berdiri atas satu palang seperti gambar di atas)

Farah: Cuma tersenyum. "Saya tengah fokus ni pakcik !" (dalam hati) *eceh *

Uncle: "Hina Farah kerja tu?"

Farah: Senyum lagi. " Saya tak rasa macam tu "(sebagai orang muda, tak salah pun kalau kita nak suarakan pendapat kita sekiranya jawapan kita bertentangan dengan mereka. Tapi waktu tu, Farah Asyikin tidak punya kekuatan untuk membidas.Ceh. Bukan apa. Tengah fokus tu. Cuma sengih sengih kerang.

Melihat saya tersengih tersengih, pakcik mungkin menganggap yang saya menganggap , kerja mengutip sampah tu, HINA.

Uncle: "Hina ye Farah ??"

Farah tersengih. Hampir tergeleng. Tapi sambung tersengih. Adoiy. Fokus ni.
Saya pun menganggap pakcik saya beranggapan seperti saya. Rupa-rupanya :

Uncle: "Tak. Kerja pengutip sampah tak hina."

Fuh! Seribu kali lega lah pakcik ni se'otak' dengan saya. Amboi pakcik. Main test test pulok dah.

Uncle: "Sebab kalau mereka ni tak kutip, kita semua tak lalu nak makan. Betul tak?"

Farah: "Betul ,betul"


Orang mungkin underestimate kerja mengutip sampah ni.
Tak kurang juga yang tak underestimate.
Sebab banyak saja drama, iklan yang menceritakan perihal perihal si pengutip sampah ni yang mana kita tak patut hina kerja ni.
Saya juga kurang pasti.


Saya pernah terdengar sebuah perbualan antara seorang adik dan kakaknya di sebuah shopping complex.

Macam biasa, di shopping complex , banyak saja resit resit pembelian yang terbang nun ke sana ke mari. Si adik pun kutip sampah tersebut.

Kakak : "Eh, apsal kau kutip?"

Adik : "Eh, tak boleh ke?"

Si kakak tersengih.

Kakak : "Buat apa kau kutip? Lain kali sapu dengan mop sekali. wakaka" . Ok ni tipu .

.........................................................................................

Kadang kadang, kita tak kutip, sebab kita fikir sudah ada pekerja kat situ. Yelah karang kita ambik, depa takdak kerja pulok dah.

Ayyuhal mustamiunalkiram, * eceh *

Pada pendapat saya, buang sampah merata-rata termasuk daripada dosa-dosa kecil bukan?

So secara 'reverse' , mereka yang mengutip sampah tu, in sha Allah akan diganjarkan pahala juga kan? Walaupun tampak kecil, mudah. Bergantung kepada keikhlasan juga.

Kadang tu sebab malu. Kena tunduk, ambil sampah pulak.

Kita ni sibuk bangga bangga sangat dengan rakyat Malaysia yang maju.
Kecik kecik lagi dah pakai iPad.
Rakyat Jepun yang teknologinya beratus tahun terkehadapan daripada kita pun, menurut fakta, mereka akan kutip apa-apa sampah yang mereka lihat walaupun bukan sampah mereka.
Membuatkan saya kagum. Dan terasa nak duduk kat Jepun. Wakaka.

Saya bukan mengajak anda untuk bersikap bangga dengan bangsa atau negara lain.
Tapi, tak salah bukan kalau kita contohi mana yang baik.?

A : "Dah tu, orang orang depa (orang asing) juga yang banyak buang sampah merata-rata. Ha, molek lah mereka juga yang kutip, jadi pengangkut sampah"

B : "Dah tu orang kita pun takdak yang nak kerja pengangkut sampah. Bagi lah kerja ni kat depa."

....................................................................................

Apa apa pun, walaupun cuma sampah, kita kadang tak tahu, mungkin sampah yang kita kutip tu, akan dapat mengelakkan orang belakang kita daripada tersadung.
Bukankah kita memudahkan urusan orang lain?
Tidaklah remeh mana. Ibarat menolong masyarakat sendiri.

"Janganlah kamu meremehkan kebaikan apa pun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah ceria." (Riwayat Muslim)


Sama juga dengan bertudung, sayang sayangku sekalian. *wanita*

Adik : "Adik tengok, kenapa bila jalan jauh je kakak pakai tudung, jaga gerai depan rumah, kenapa tak pakai?" 

Kakak: "Ala,Kalau depan rumah je, tak apa. Bukan pergi mana pun."

Seketika kemudian .........

Adik : " Kakak, orang mati cuma dekat hospital ye?"

Gulp ..

Ini dah masuk kes remeh-remehkan suruhan agama ni.




Thank you Allah for this opppurtunity!