Monday, August 11, 2014

Keperluan kita terhadap tarbiyah

Even if u've ever discovered that I've once wrote an entry that resembles the title above, but u might find that there're differences because of course I don't want "the banana to grow twice". Lol haha. 

..................…………………

Saya terlalu sensitip . 
Terhadap perkataan tarbiyah itu sendiri
Sensitip . Bukan allergic .
Kerana sementelah perkataan itu disebut oleh mana2 pihak, 
Saya akan mengenang status tarbiyah yang sedang saya alami pada waktu itu,
Saya akan merindui tarbiyah yang terlaluuuuu indah yang pernah saya lalui suatu masa dahulu,
Saya akan mendambakan tarbiyah bagaimana yang saya inginkan, (sekiranya keadaan tarbiyah saya pd waktu itu adalah sangat teruk. Bukan hakikat tarbiyah itu teruk. Tapi sayalah yang memburukkan keadaan tarbiyah itu.) 
Overall, saya memikirkan prestasi tarbiyah saya.

Mana-mana daie juga , pasti berfikiran yang sama.
Perhaps .
Opps, daie yang semestinya melaksanakan da'wah seiring tarbiyah pastinya.
Bukan hanya bermati matian da'wah tapi tidak sedikitpun diiring tarbiyah.

Kerana teringat saya pd kata seorang akh. 
"Da'wah itu bukan sekadar menyeru, tapi juga menyebar rahmat"

Benar, bukan kita yang memberi rahmat. 
Tapi rahmat itu mampu tersebar dengan usaha kita. 
Dan usaha usaha menyebar rahmat akan pasti tersebar dengan kemas dan rapi dengan izin Allah pastinya,
sekiranya orang yang menyebar itu adalah seorang yang mengikuti tarbiyah. 

Kenapa tarbiyah tarbiyah tarbiyah? 

Pada hemat saya, ini adalah kerana perkataan 'tarbiyah' sendiri bermaksud 'pendidikan'.

Yang mana sekiranya anda mendengar perkataan pendidikan, anda akan teringat pada sekolah mahupun universiti bukan?
Kerana dalam tarbiyah, 

Anda akan punya seorang 'guru' yang sungguh eksklusif dan ohsem semestinya, yang akan peka dengan kerja sekolah anda, penglibatan anda dalam kokurikulum sekolah.
Overall, guru itu tadi tugasnya memastikan bahawa anda mendapat pendidikan yang cukup, sehingga apabila anda keluar daripada sekolah nanti, anda mampu berdiri sebagai insan yg berpendidikan yang kuat pendirian dan seterusnya,mampu pula menjadi pendidik kepada generasi seterusnya.

Bukan itu sahaja, 

Pendidikan anda itu, in sha Allah dan dengan izin Allah mampu menjadikan anda seorang yang mampu tersenyum walaupun ditimpa musibah, 
tidak selalu merungut atas 
kefuturan dan dosa yang dilakukan 
sebaliknya banyak bermuhasabah dan menetapkan azam baru supaya menjadi lebih baik dengan memperbaiki kesalahan, tidak mempamerkan betapa berdosanya diri di status fb, eh???
menjaga rahsia, sangat penyayang, 
menjaga adab, menjaga masa, mampu melawan nafsu, ceria, menjaga solat, tilawah, dan hafazan,
sangat sangat sangat ringan mulut memberi salam dan ... Smile :)

Series. 

Anda cuba . 

Tanya kepada seorang ukht, anda ikut tarbiyah tak? 
Sekiranya ya, maka perhatikan dia
(Zapp! Hahaha. Saya bergurau)
Anda tidak perlu discover, anda boleh membezakan insan yang ikut tarbiyah atau sebaliknya. 

Pastinya, sekiranya anda ingin menjumpai insan2 ohsem begini, 
insan2 itu haruslah mereka yang konsisten dengan gerabak tarbiyah itu. 
Nanti anda pelik pula. 
Sekiranya orang yang anda jumpai itu, tidak seohsem yang saya gambarkan tadi ^^

.........................................

Da'wah itu pula penyeruan.
Maka , tell me
Apakah mampu da'wah itu tersebar dengan berkesan sekiranya orang yang menyeru itu hanya sekadar menyeru tanpa sedikitpun berpendidikan?
Berpendidikan merujuk kepada definisi saya sebentar tadi.
(Melainkan dengan izin Allah)

Semoga anda , saya , dan kita semua tergolong dalam golongan yang konsisten dengan tarbiyah semestinya walau sesibuk mana kehidupan kita di dunia.
Kerana saya sangatlah faham dengan kesibukan yang melanda seorang pelajar universiti yang kadang bukan sahaja rasa macam nak drop daripada certain subject, tapi juga drop daripada gerabak tarbiyah ini. 
Naudzubillahimindzalik.

Kerana saya juga belajar daripada seseorang bahawasanya,,
Apabila dia ditimpa sebarang kesempitan atau kekangan seperti wang, atau tenaga, 
Dia pasti akan terjun sahaja ke dalam kesempitan itu kerana akhirnya dia tahu bahawa ada pelangi kan kunjung tiba.



Bermaksud sekiranya ketika itu, dia sangat kepenatan, tetapi keperluan da'wah dan tarbiyah memerlukan tenaganya pada pada itu, maka dia tidak akan kedekut tenaga untuk turun padang menyumbangkan tenaga dan keringatnya. Ewah!

Kerana dia tahu , pada akhirnya nanti, Allah pasti memberikan kerehatan yang sangat nikmat padanya pada satu hari nanti, tidak di dunia, di syurga nanti ^^
Wah ohsemmmnyaaa!
..………………………………
Teringat saya pada firman Allah di dalam al quran , Surah yang ke-7, ayat 26 :

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa takwa itulah sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).


Kerana ramai sahaja akhawat yang saya jumpa, 
Yang tudungnya labuh, 
Namun sangat mudah menerima kasih seorang ajnabi, 
Sangat tidak firm membuat keputusan,
Bercakap dengan 'delicious mouth',
Sangat menjaga adab di khalayak tetapi di media sosial, Allah saja yang Mengetahui, 
Seronok mempamer gambar dan berkongsi kegembiraan dengan insan yang belum halal baginya (tunang,boipren) pada khalayak . 

Anda menilai, 
Saya 'judgemental'?? 
Mungkin. 
Tapi ini hakikat tarbiyah dan da'wah.
Segala yang kita lakukan, amalkan, perkatakan, adalah aset yang boleh menjatuhkan, atau membangunkan sebuah agama. 
Dengan kata lain, mencemar nama baik Islam.

Pakailah tudung selabuh mana, 
Akhlak atau bahasa kasarnya, perangai, tetap menjadi nilaian orang.
Kerana Qudwah qabla Da'wah kan?
Kerana apa yang kita lakukan hatta cara makan sekalipun mampu menjadi nilaian orang. 
Itulah sensitivity seorang daie dan in sha Allah mampu diperhalusi dengan ilmu-ilmu yang dituntut ketika berada dalam manhaj(sistem) tarbiyah in sha Allah. 



Semoga saya dan anda terhindar daripada laknat Allah seperti yang tertinta di dalam Surah Saff ayat 2 .

Thank you Allah for this opportunity!
.....…………………………

Dari meja penulis :
Sungguh saya tidak bersifat judgemental terhadap pemakai tudung labuh. 
Tutup aurat dengan sempurna tetap penting dan waaaaajib.
Tetapi , 
Ini adalah sebagai peringatan buat diri saya semestinya, dan anda , akhawat yang sangat saya kasihi walau saya tidak mengenali anda, pakaian bukan pengukur akhlak seseorang.

Maka , jangan terlalu berbangga dengan pakaian itu, 
Sekiranya hubungan dengan Allah pun terumbang ambing, mutabaah amal pun ke laut. Hanya tahu membisikkan kata2 indah buat zauj zauj zauj aaaahhh. 
Padahal belum ber'zauj' lagi.

"Because the person that is going to raise a nation, is not the father. The mother is.



What type of mother ? 
Mother yang ohsemm sunggguhh! 
Yang bawa anaknya pergi usrah! Mashallah. 

Saturday, July 12, 2014

Yen


"Ma, Yen takut".
Sebelum dibawa masuk ke wad pembedahan.

Aku hampir tergelak.
Kerana dia antara abang aku yang gentle macho
heh. Konon.


.........................................................................


Malam itu, aku terkejut.
Selepas membaca whatsapp yang dihantar kakak.

"Yen mengerang kesakitan. Badan dia calar balar.
Doktor suruh cari pakar ortopedik untuk tengok 
tulang kaki dia sebab kaki dia bengkak"

Buku Biology itu aku tenung tanpa kefahaman.
Walaupun esok adalah test Biology.
Sedikit air mata hampir terkeluar daripada takungan
tapi terus aku tahan , biar tidak jatuh.
Dan terus aku rangkul kekuatan cepat-cepat
agar aku dapat menghabiskan bacaan.
Jarum menunjukkan jam 11.35 pm

Abah dan mama pun dihalang oleh abang sulung
untuk datang melihat keadaan yen yang baru
sahaja dibawa ke hospital selepas jatuh daripada
motosikal barunya, kerana hari sudah terlalu lewat.
Tambahan pula, abang faham bahawa mama dan abah
baru selesai menunaikan solat tarawih + tadarus
bersama orang kampung di masjid berhampiran
rumah kami.
Wajarlah mereka keletihan dan mengantuk.
Aku pula, nun jauh di negeri minangkabau ini.
Hanya mampu berdoa semoga segalanya baik-baik sahaja.


Sememangnya tidak aku sangka.
Kerana petang itu,
sebelum bermula kuliah Physics, 
aku sempat ber'whatsapp' dengan Yen.

"Yen, balik tak minggu ni?"

"Tak tau lagi . Kenapa?"

"Takde, Ingat nak ajak beli handphone baru"

"Eceh. Dah cukup duit ke?"

"Dah. In sha Allah"

"Tengoklah macamana. Sebab aku sekarang kerja.
Kalau free aku balik"

Tiba-tiba malam itu?
Bak kata abah.
"....benda nak jadi "

Tambah sedih bila tau yang Yen accident kena himpit dengan kereta
yang langgar lari.

Tambah sedih bila tau yang Yen baru habis solat isha di surau
kolejnya dan berhasrat untuk pulang ke rumah kediamannya
untuk kemas-kemas barang untuk segera balik malam tu,
sebab dia tau yang aku akan balik esoknya, dan dia jadi
nak temankan aku beli handphone baru.

Tambah sedih bila tau yang mama dah siap-siap
bungkuskan sambal goreng untuk Yen bawa balik
rumah bujangya seperti kebiasaanya.

Tambah sedih bila tau Yen balik sebab nak bawa
aku beli handphone baru.

:'(

.........................................................

Masa tunggu Yen tengah kat dalam wad bedah,
Aku tunggu dengan mama dan abah dekat sebuah pondok
Ada seorang makcik tiba-tiba merungut.

"Haish. Lama dah orang tunggu. Anak tak keluar keluar"

"Dari pukul berapa tunggu" , mama tanya.

"Pukul 10 pagi juga la"

Wow. Sekarang dah pukul 2 petang.
Aku lihat wajah kerisauan.
Kata makcik tadi, sejak anaknya dibawa masuk
ke dalam wad bedah itu lagi, dia tak ke mana mana.
Dia hanya tunggu di situ.

"Makcik orang mana?"

"Kuantan,"

"Oh, jauhnya. Macamana anak makcik boleh
masuk hospital kat sini?"

"Oh. Anak makcik kerja dekat sini"

"Berapa umur anak makcik?"

"18 Tahun."

"Lah, sebaya saya lah."

Makcik itu hanya tersenyum.
Menunggu. Tanpa jemu.

Tidak kurang juga mama .

"Ma, jom la kita keluar sekejap ke mana-mana"

"Pergilah dengan abah. Mama kena tunggu Yen."

"Ma, nanti mama stay sini ke, balik rumah?"

"Tak tau lagi. Kalau Yen mintak mama tunggu,
mama tunggu."

Mama juga terus menanti.  Tanpa jemu,

Di pondok itu, ramai ibu dan bapa.
Yang menanti keluarga mereka, tanpa jemu dan bosan.

...............................................................

Pembedahan itu dijangka dalam 2 jam sahaja.
Namun ia melewati sehingga 3-4 jam.

Habis Yen dibedah,
Yen dibawa masuk wad biasa semula.
Tangan Yen tak dapat gerak. Yen tak boleh
makan macam biasa.
Mama tanpa jemu dan penat menyuapkan Yen.

Aku tergelak sendiri .
Tengok Yen yang dah dewasa , disuap.
Macam waktu tadika dulu pulak ,
bila waktu makan mama yang suap.



.................................................................

Tanpa kudrat yang diberikan Allah,
manusia memang tak akan
dapat bergerak sendiri.

Hari ini,
Allah mengajar aku untuk terus menghargai
seseorang yang bergelar 'ibu'
Agar aku tidak menjadi seperti kacang yang lupakan kulit.
Walaupun bukan aku yang berada dalam posisi Yen,
yang mana mama tak jemu dan tak malu untuk menjaga
seorang anak yang sakit, sehinggakan mama berkejar
dari tempat kerja untuk cepat cepat datang tengok Yen.
Aku tidak mahu menjadi seorang anak yang malu
menjaga orang tuanya.

Hari ini,
Allah mengajar aku bahawa,
aku termasuk orang yang tidak gembira
dalam satu hari di bulan Ramadhan ini.
Dengan erti kata, aku bersedih.
Kerana Allah ingin aku ingat,
bahawa ada insan yang sahurnya di dunia,
iftharnya di Sorga. :')

Mereka menghadapi Ramadhan
dalam suatu suasana
di mana kesyahidan berlaku di merata tempat.
Mereka tidak ada baju raya.
Bahkan mereka tidak membuat langsir raya pun,
kerana tidak tahu di mana harus disangkutkan
langsir itu.

Mari turut rasa.
Mari wujudkan empati.

49 : 10

A010
Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah 
di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; 
dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.

Kerana darah yang mengalir dalam darah kita adalah sama
Darah Islam.



Thank you Allah for this opportunity !